BYD自動車(1211:HK)

支那紙・第一財経日報(5/5付)とのインタビューで、ウォーレン・バフェットは、「このところのシナの経済成長率減速を懸念していない」と語った。電気自動車メーカー・BYD自動車への10%出資(2008年購入)についても引き上げない方針を確認した。

バフェットは最近のシナ経済の減速について懸念しているかとの質問に対して、「懸念していない。シナの成長率は依然高い。米国は歴史的に10数回の不況を繰り返しているが全体的には前進している。シナも同じだ」と述べた。バフェットの意見はJRと同じで、長期的にはシナ経済の先行きを楽観しているという認識だ。

第1四半期に大幅減益のBYDへの出資については、「これまで何年にもわたって出資している(≒簿価は低い)。出資状況は変えていないし、今後も変えない」と述べた。バフェットのような大口投資家にとっては、いったん売却すれば買い戻すのは難しい。自身のファンドの買いが株価を押し上げてしまうからだ。要するに、マーケットインパクトが強すぎるわけだ。

恐らく、ソロスの言うとおりに「シナバブル」は今後2年程度でふっとび、その後は停滞期に入るだろう。その間、共産党独裁政権に代わっていかなる政権が成立するかが問題になる。しかし、「カネが命」のシナ人の経済的な復活は早いのではないだろうかと想像する。我々・・残念ながら・・・マーケットインパクトが少ない投資家はシナ株は今は買わずに暴落を「WAIT」する投資戦略をお勧めする。この「BYD」・・ウォッチ銘柄としたい。

Warren Buffett-Backed Chinese Automaker BYD To Open U.S. Manufacturing Facilities

BYD , the Chinese manufacturer of autos, batteries and phone components 10% owned by Warren Buffett’s Berkshire Hathaway , plans to open two U.S. manufacturing facilities in the coming months.

The Chinese company will make electric buses and large-scale batteries in Lancaster, California, located in Los Angeles County, BYD said in a press release on Friday. The announcement didn’t say how much BYD is investing in the facilities or how many jobs are involved. The electric bus operation will be housed in a former recreational vehicle plant owned by Rexhall Industries in Lancaster. BYD in April won a $12.1 million order from the Long Beach Transit Authority to supply 10 zero-emission, all-electric buses.

BYD will additionally expand its employment at its U.S. headquarters in Los Angeles, the release said, citing Stella Li, president of BYD Motors.

BYD’s expansion in the U.S. is part of an overseas investment push by Chinese businesses in the past few years. It is also the latest welcomed news for the Shenzhen-headquartered company after a rough year in 2012. Profit at Hong Kong-listed company plunged and it suffered from bad publicity at home one of its cars caught on fire after a collision in Shenzhen, which is located just north of Hong Kong.

BYD said in April net profit quadrupled to 112.4 million yuan, or $18.1 million, in the first three months of the year as sales recovered a decline last year. Most of the company’s business comes from traditional cars and handset components and assembly. China is the world’s No. 1 auto market.

Chairman Wang Chuan-fu was the richest man on the Forbes China Rich List in 2009 with wealth of $5.8 billion. Wang ranked No. 641 on the 2013 Forbes Billionaires List released earlier last month with wealth of $2.3 billion.

Buffett’s Berkshire Hathaway bought a nearly 10% stake in BYD in 2008.

BYD’s investment comes after California Governor Jerry Brown last month led a huge business group to China in search of new investment and business with the state.



(参考)
5/5発表のHSBC製造業景況感指数は48.1で、速報値の48.3から下方修正された。シナ経済の失速は続く・・・

シナ人というものは徹底的な利己主義だ。自分が損しない限り、他人にいくら迷惑をかけようがしったこっちゃないという考えをもっている。我々、瀬戸内海の「ハゼ」みたいなノンビリした人種ではない。荒波にもまれにもまれた「ピラニア」だ。また、そういう利己主義ではないと生きていけなかったのがシナ人である。

しかし、景気悪化→失業者増、不動産暴落とくれば、多くのシナ人に被害が及ぶ。それは社会不安をもたらし、共産党政権には脅威となるだろう。シナ人はバカではない。むしろ、ズル賢くシブトイ。ほとんどのシナ人は、悪いのは日本ではなくて、共産党と既に気付いているはずだ。
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NINJA300

Author:NINJA300
ASEAN在住日本人の資産運用ブログ。NINJA250からNINJA300へ排気量アップしました(2013/11)。

最近気付いた点は、自分が永遠に"a bud looking for bloom"であり、「捨石(a stepping stone)」であるということです(2015/03/26)。

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(キャリアほか)
日系投信会社でファンドマネジャー、アナリスト。欧米系投信会社で投資情報室長、マーケティングを経験。ファイナンス修士号(Master of Finance)、CMA(日本証券アナリスト)。タイ(バンコク、チェンマイ、パタヤ)、ベトナム(サイゴン、ハノイ)など主にASEAN地域を拠点にトレーダーとして生きる。その間、ジムロジャースなどへのインタビューやアジア株関連記事ほかを執筆する。
東京時代は故渡辺昇一、西尾幹二他を乱読。現在は馬淵睦夫、宮崎正弘他の著作が好物。物価安(円からみて)のチェンマイ時代は「頼山陽」のごとく暴れまくった(笑)。政治的には「保守」とは思うが、あくまで「トレンドフォロワー」なので「風見鶏」かもしれない。しかし、譲れない一線(a matter of principle)を保持する。「オタク」の倉山・上念一派よりは、水島総・三橋貴明の方が好き。消費増税・プライマリーバランス(PB)に反対の一方で、憲法改正・日米同盟強化を支持する。NINJA300は既得権益者とはまったく異なる立場にいます。日本が「国体」を保守し、アメリカから「真」の独立を勝ち取ることを願っております。

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